הרשמה / התחברות

ד"ר אמנון פרידברג

ד"ר אמנון פרידברג | Amnon Freidberg

1945-2020

קורות חיים

אמנון היה מעמודי התווך של המחקר האנטומולוגי בישראל ומומחה בעל שם עולמי בסיסטמטיקה וטקסונומיה של זבובאים, אהב את

הטבע ואת הארץ בכל מאודו, מדד את כל הארץ ברגליו והצטיין בידיעתה וידיעת החי והצומח שלה.

במשך עשרות שנים אמנון היה הכח המניע להוצאת העתון של החברה לאנטומולוגיה: Israel Journal of Entomology, ולעתים קרובות היה כמעט היחיד שפעל להוצאתו.

לכבוד יום הולדתו ה-75 התפרסם כרך מיוחד של Israel Journal of Entomology (49/2) (להוסיף קישור) ובו מאמרים לכבודו, שנכתבו על ידי חבריו למקצוע שרובם מתארים מינים לכבודו. תלמידו וחברו לעבודה במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב, לייבעלע פרידמן כתב את פרק קורות חייו (הקישור מופיע בהמשך). לצערנו לא הצלחנו לחגוג עם אמנון את יום הולדתו ואת הוצאת הכרך כיאה, הוא אך הספיק לעיין בכרך החדש. מצבו הבריאותי הידרדר והוא נפטר זמן קצר לאחר מכן.

הישגים מדעיים

במשך כל שנות פעילותו סקר אמנון את הארץ ממטולה עד אילת והרחיק גם לחצי האי סיני לצורך איסוף זבובים וחקר הביולוגיה שלהם. בצד מסעותיו בארץ נסע אמנון לרחבי העולם וביקר ב-64 מדינות (בחלקן הוא ביקר פעמים רבות, בעיקר במדינות באפריקה ובאסיה הטרופית), לצורך איסוף חרקים ובמיוחד זבובים. אמנון נחשב לאחד מטובי אספני הזבובים בדורו, ויעיד על כך אוסף הזבובים המפואר, הגדול, המגוון והאיכותי, פרי טיפוחו, מהטובים בעולם, שהותיר אחריו במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, אוניברסיטת תל אביב.

אמנון עשה את דרכו האקדמית באוניברסיטת תל אביב, ובמשך ארבעים שנה היה אוצר אוסף החרקים הלאומי באוניברסיטת תל אביב (היום חלק ממוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט), ומורה באחד הקורסים המבוקשים והאהובים ביותר "פאוניסטיקה של חרקים" (יחד עם ד"ר דני סימון יבדלח"א). הוא הקים דורות של תלמידים שחלקם הלכו בעקבותיו.

במהלך הקריירה המדעית אמנון פרסם מעל 150 פרסומים מדעיים ותיאר 257 מינים וסוגים חדשים (בעיקר של זבובים, אך גם של חיפושיות), ומעל 100 מינים נקראו לכבודו, בעיקר כאלה שהוא מצא ואסף והעביר לעמיתיו.

תרומה לחברה האנטומולוגית

אמנון תרם רבות לחברה האנטומולוגית. הוא היה חבר ועד החברה במשך שנים רבות ובעיקר שימש כעורך העיתון המדעי שלה לאורך זמן רב. בזכותו העיתון יצא לאור ברציפות במהלך שנים ארוכות. בשנת 2015 הוענק לו אות יקיר החברה האנטומולוגית.

נספחים (מצגת, תמונות, הספדים, מכתבים וכו')

אמנון פרידברג – 75 שנים –אריאל-לייב-ליאוניד פרידמן
הספד
קישורים חיצוניים
ויקיפדיה

הכנס השנתי של החברה האנטומולוגית בישראל נדחה עקב האירועים הביטחוניים.

הודעה על מועד חדש תפורסם בהקדם